Wysokość obcasów jako odzwierciedlenie naszych społecznych aspiracji
Brzmi ironicznie? Jak widać naukowcy, badający trendy społeczne, mogą znaleźć temat do analizy niemalże wszędzie. Profesor Kurt Gray i Jeff Galak zajęli się m.in. analizą kobiecych butów, a dokładnie tym, jak dzięki nim upodobnić się do danej warstwy społecznej. Zauważyli oni w swoich badaniach, że kobiety mają tendencję do kopiowania wysokości obcasów noszonych przez zamożne kobiety, a ignorowanie trendów rozpowszechnionych w biedniejszych warstwach społecznych. Przeprowadzając się do miast o wysokim statusie społecznym jak Los Angeles czy Nowy Jork obcasy automatycznie szły w górę, natomiast wyprowadzając się na prowincję z bogatszych miast, szpilki nie ulegały zmianie, bo służyły pokazaniu wyższego statusu przypisanego do bogatego miasta.
Jest to zgodne z tzw. trendem „trickle down conformity”, który mówi, że pomysły, w tym moda i trendy, mają tendencję od przechodzenia z górnych warstw społecznych do niższych. Jest to również zauważalne w środowisku kupców, którzy raczej inspirują się trendami z wybiegów i wprowadzają je do sieciówek, niż na odwrót.
Poniżej znajdziecie ilustrację, która pokazuje średnią sprzedaż kobiecego obuwia w USA, uwzględniając wysokość obcasów.
Naukowcy są przekonani, że podobne zjawisko dotyczy mężczyzn, szczególnie podczas zakupu ubrań, elektroniki i samochodów.
Chociaż ludzie często bagatelizują modę i myślą o niej jako o czymś błahym to dla przypomnienia jest to branża warta miliardy dolarów, a dodatkowo niezaprzeczalnie odzież często pomaga nam wyrazić i zdefiniować siebie.
Przypisy
*Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie PLoS ONE (maj, 2016): Jeff Galak , Kurt Gray, Igor Elbert, Nina Strohminger , Trickle-Down Preferences: Preferential Conformity to High Status Peers in Fashion Choices
Dodaj komentarz