25 maja 2016

Co twoje zdjęcie profilowe mówi o twojej osobowości?

Podstawą social media stała się niezliczona liczba zdjęć i materiałów filmowych zamieszczanych przez ich użytkowników. Jak się okazuje zdjęcia profilowe mogą zawierać w sobie wskazówki na temat osobowości danego użytkownika. Podczas badania przeprowadzonego przez Alana Liu1 użyto tysiące zdjęć użytkowników Twittera oraz przeprowadzono analizę ich osobowości.

Uzyskane wyniki pokazują uchwycone na zdjęciach, tendencyjne cechy osób, które charakteryzują się dominacją jednego z pięciu aspektów osobowości:

Sumienność

Ludzie o wysokim nasileniu sumienności używają zdjęć, które są naturalne, jasne i kolorowe. Wyrażają także najwięcej emocji ze wszystkich typów osobowości. Jest to prawdopodobnie wynik tego, że sumienni ludzie lubią robić to, co się od nich oczekuje.

Otwartość na doświadczenie

Osoby o wysokim nasileniu otwartości na doświadczenie często mają najlepsze zdjęcie ze wszystkich, tzn. że użyte fotografie są ostre i mają wysoki kontrast. Ich zdjęcia mają także artystyczny charakter lub są nietypowe, co ciekawe często stosują  zbliżenia na swoją  twarz i umieszczają ją w ramce.

Ekstrawersja

Ludzie ekstrawertyczni wykorzystują bardzo kolorowe obrazy i z dużym prawdopodobieństwem zobaczymy na ich zdjęciach grupę ludzi, a nie pojedynczą postać. Interesujące jest to, że na zdjęciach sprawiają wrażenie „promiennych”.

Neurotyzm

Ludzie z wysokim poziomem neurotyzmu (czytaj lęku) stosują proste zdjęcia z mniejszą ilością koloru. Mają oni również tendencję do ukrywania swojej buzi lub ukazywania jedynie pustego wyrazu twarzy.

Ugodowość

Osoby o wysokim poziomie ugodowości mają słabą tendencję do fotografowania siebie, ale jeśli już to zrobią, to na zdjęciach są najczęściej uśmiechnięci, a ich fotografie są jasne i żywe.

Autorzy badania tak podsumowują swoje ustalenia:

„Użytkownicy, którzy są otwarci na doświadczenie i plasują się wysoko na skali neurotyzmu, mają tendencję do zamieszczania niewielu zdjęć, ale jeśli to robią, to i tak nie pokazują tam za dużo pozytywnych emocji. Pomiędzy tymi grupami największa różnica jest w estetyce zdjęć, większa dla grupy otwartej na doświadczenie i niska dla osób neurotycznych.

Osoby sklasyfikowane wysoko na skali sumienności, ugodowości i ekstrawersji preferują zdjęcia z co najmniej jeszcze jedną osobą i prezentują w swojej mimice pozytywne emocje.

Najbardziej wzorcowe zdjęcia mają użytkownicy „sumienni” – ich fotografie profilowe przedstawiają jedną osobę z wymalowanymi na twarzy pozytywnymi emocjami (najbardziej wyraźnymi pośród przebadanych grup).

Ekstrawertycy i osoby ugodowe regularnie dodają kolorowe zdjęcia, które pokazują emocje, ale nie są one bardzo estetyczne, a emocje aż tak wyraźne jak np. w grupie osób „sumiennych”.”

A co o Was mówią wasze zdjęcia profilowe?

Przypisy:

  1. Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie AAAI DIGITAL LIBRARY (Liu i wsp., 2016).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *