Zostań mistrzem wystąpień publicznych – 3 wskazówki jak ujarzmić towarzyszący wystąpieniom niepokój.


Wystąpienia publiczne, które są podstawą pracy wielu z nas, mogą jednocześnie być drogą przez mękę. Niektórych strach tak paraliżuje, że starają się unikać wystąpień w każdy możliwy sposób. Na szczęście istnieją strategie radzenie sobie, które pomagają budować pewność siebie i pokonać lęk, dzięki czemu wystąpienia przed publicznością da się okiełznać a nawet polubić.
Podstawą pracy trenerskiej podczas nauki umiejętności wystąpień publicznych jest samodzielna praca nad niepokojem, który pojawia się, gdy musimy występować przed grupą słuchaczy.
Poniżej przedstawiam 3 podstawowe wskazówki, które pomogą przezwyciężyć lęk, który pojawia się w pracy, gdy naszym zadaniem jest występowanie przed innymi, szkolenie innych, uczenie ich nowych umiejętności oraz rozwijanie nowych postaw.

 

Zostań mistrzem wystąpień publicznych - 3 wskazówki jak ujarzmić towarzyszący wystąpieniom niepokój.

1. Przyznaj się do lęku.

Po pierwsze, paradoksalnie należy przyznać, że jesteśmy zaniepokojeni. Nie zwracanie uwagi na towarzyszące nam uczucia wcale nie pomaga, a czasami może doprowadzić do paraliżującego osłupienia, gdy będziemy musieli wejść na podium. Towarzyszące napięcie może utrudniać spokojny sen w nocy przed wystąpieniem oraz powodować utratę apetytu. Oczywiście nie jest to zdrowe i należy jak najszybciej wprowadzić w życie strategie, które zapobiegają rzutowaniu negatywnych uczuć na nasze codzienne funkcjonowanie. Naturalnie, że żaden trener nie chce się przyznać, że wykonywana praca może być źródłem niepokoju, ale jeśli nie uznamy swojego prawa do niepokoju, negatywne uczucia mogą się jątrzyć i powodować dalsze problemy osób, których obowiązkiem są wystąpienia publiczne. Jeśli będziemy odwracać uwagę od rosnącego niepokoju, nie będziemy w stanie wprowadzić strategii radzenia sobie. Przyznanie przed sobą, że negatywne uczucia mogą się w nas pojawiać w trakcie wystąpień, spowoduje możliwość opracowania strategii w celu ich pokonania. Pomoże nam to zbudować pewność siebie potrzebną w przyszłych wystąpieniach, a to z kolei jest w stanie przywrócić spokój i przyjazne nastawienie do pracy trenerskiej.

Zostań mistrzem wystąpień publicznych - masz coś ważnego do przekazania!

2. Pamiętaj, że masz coś ważnego do przekazania.

Gdy przyznamy, że jest to problem, który należy i można rozwiązać, istnieje wiele strategii, które mogą w tym pomóc. Pierwszy z nich to uwierzyć w siebie i nabrać wewnętrznej pewności. Każdy trener musi pamiętać, że do jego głównych zadań należy dzielenie się czymś ważnym i wartościowym. Poprzez szkolenie innych, pomaga im rozwijać ich umiejętności i wzbogaca ich życie. Publiczność znalazła się w tym miejscu, bo jest zainteresowana tym co ma trener do przekazania i aby podnieść swoje kompetencje. Trener powinien sobie przypominać o tym zawsze wtedy, gdy towarzyszy mu silne uczucie niepokoju związane z wystąpieniem publicznym. Dzięki temu możemy budować pewność siebie i iść do przodu oraz rozpraszać lęk. Pamiętajmy, że zachowanie spokoju przez prowadzącego szkolenie jest kluczem do sukcesu w zakresie wystąpień publicznych.

Zostań mistrzem wystąpień publicznych - wyobraź sobie swój sukces!

3. Wyobraź sobie swój sukces.

Inną strategią przezwyciężenia lęku jest wizualizacja sukcesu. Przed wystąpieniem, każdy prowadzący powinien mieć czas na stworzenie wizualizacji swojego wystąpienia – wyobrażenie sobie, że całe wystąpienie przebiega bardzo dobrze oraz jak bardzo pozytywnie jest odbierane przez słuchaczy. Poprzez wyobrażenie sukcesu, trener wzbudza w sobie pozytywne emocje, które pomagają rozproszyć negatywne odczucia. Ten rodzaj wizualizacji może być z powodzeniem wykorzystywany w wielu różnych sytuacjach jak np. przez sprzedawcę, który wyobraża sobie pozytywne zamknięcie procesu sprzedaży, sportowca, który widzi siebie na podium czy mówcę, który wygłasza niewiarygodnie dobrą prezentację. Poprzez wizualizację pomyślnego wyniku działania, osoba przyczynia się do tworzenia warunków i buduje pewność siebie, które pomagają urzeczywistnić wyimaginowany cel.

Podsumowując poddanie się obezwładniającemu uczuciu lęku i zdenerwowania nie wpływa na nikogo pozytywnie. Sprawia to, że każdy trener czuje się niekompetentny i utrudnia to przekazanie treści, których oczekuje publiczność. Korzystając z powyższych wskazówek można budować niezbędną pewność siebie, dzięki czemu można rozwiać towarzyszące uczucie niepokoju i stworzyć spokojny stan umysłu, który pozwoli skutecznie prowadzić szkolenie i przekazywać pożądane treści podczas wystąpienia publicznego. Jest to dobry początek na rozpoczęcie pracy nad sobą, aby w przyszłości stać się pewnym siebie podczas publicznych wystąpień.

A czy wy macie swoje sposoby radzenia sobie z tremą?

annajerzak-300x62

 

 

 

Przypisy:
Opracowano na podstawie artykułu: Etsuko Ogiso, 2013, Three Tips for Trainers to Overcome Anxiety about Public Speaking.


O Psychonomia - Anna Jerzak

Psycholog, psychoterapeuta oraz specjalista komunikacji społecznej, pracuje indywidualnie z osobami dorosłymi w nurcie integrującym podejście psychodynamiczne, systemowe oraz poznawczo – behawioralne. Jest twórcą autorskiego bloga, gdzie dzieli się recenzjami książek oraz ciekawostkami, dotyczącymi psychoterapii oraz psychologii, opartymi na rzetelnych badaniach profesjonalistów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *