„Trickle down conformity” czyli co wysokość obcasów mówi o naszych społecznych aspiracjach?


Co wysokość obcasów mówi o naszych społecznych aspiracjach?

Brzmi ironicznie? Jak widać naukowcy, badający trendy społeczne, mogą znaleźć temat do analizy niemalże wszędzie. Profesor Kurt Gray i Jeff Galak zajęli się m.in. analizą kobiecych butów, a dokładnie tym, jak dzięki nim upodobnić się do danej warstwy społecznej. Zauważyli oni w swoich badaniach, że kobiety mają tendencję do kopiowania wysokości obcasów noszonych przez zamożne kobiety, a ignorowanie trendów rozpowszechnionych w biedniejszych warstwach społecznych. Przeprowadzając się do miast o wysokim statusie społecznym jak Los Angeles czy Nowy Jork obcasy automatycznie szły w górę, natomiast wyprowadzając się na prowincję z bogatszych miast, szpilki nie ulegały zmianie, bo służyły pokazaniu wyższego statusu przypisanego do bogatego miasta.

Trickle down conformity. Co wysokie obcasy mówią o naszych społecznych aspiracjach?

    Jest to zgodne z tzw. trendem „trickle down conformity, który mówi, że pomysły, w tym moda i trendy, mają tendencję od przechodzenia z górnych warstw społecznych do niższych. Jest to również zauważalne w środowisku kupców, którzy raczej inspirują się trendami z wybiegów i wprowadzają je do sieciówek, niż na odwrót.

   Poniżej znajdziecie ilustrację, która pokazuje średnią sprzedaż kobiecego obuwia w USA, uwzględniając wysokość obcasów.

Trickle down conformity

   Naukowcy są przekonani, że podobne zjawisko dotyczy mężczyzn (chociaż nie dokładnie wysokości obuwia ), szczególnie podczas zakupu ubrań, elektroniki i samochodów.

   Chociaż ludzie często bagatelizują modę i myślą o niej jako o czymś błahym to dla przypomnienia jest to branża warta około 1,7 tryliona dolarów , a dodatkowo niezaprzeczalnie odzież często pomaga nam wyrazić i zdefiniować siebie.

Trickle down conformity

 

 

 

*Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie PLoS ONE  (maj, 2016): Jeff Galak , Kurt Gray, Igor Elbert, Nina Strohminger , Trickle-Down Preferences: Preferential Conformity to High Status Peers in Fashion Choices


O Psychonomia - Anna Jerzak

Psycholog oraz specjalista komunikacji społecznej, pracuje w nurcie poznawczo – behawioralnym z pacjentami m.in. starającymi się o powiększenie rodziny i mającymi problemy w związku. Jest twórcą autorskich warsztatów o poznawczych metodach walki z negatywnymi myślami i psychologii mody, opartej na rzetelnych badaniach zagranicznych profesjonalistów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *