Pamiętaj, że jesteś wystarczająco dobry! Samoakceptacja jako klucz do szczęścia.


  Wydawać by się mogło, że szczęście często jest czymś ulotnym i nieosiągalnym. Na dodatek zdarza się, że nie potrafimy nawet go zdefiniować, a co dopiero po nie sięgnąć. Jak się okazuje szczęście i zadowolenie z siebie można wypracować poprzez codzienne nawyki.

  Nowe badanie profesor Karen Pine (2014), w którym wzięło udział 5000 badanych, wykazało bardzo silny związek pomiędzy samoakceptacją i poczuciem szczęścia, mimo faktu, że nie jest to często praktykowana przez nas rzecz. Podczas badania wykorzystano listę dziesięciu codziennych czynności, które sprawiają, że ludzie są szczęśliwsi (Vanessa King, 2010). Poniżej znajduje się ich lista wraz ze wskaźnikiem częstości (od 1 do10) wykonywania danego zwyczaju, zadeklarowana przez uczestników badania.

 

  1. Giving: robienie rzeczy dla innych – 7,41
  2. Relating: związki z innymi -7,36
  3. Exercising: dbanie o własne ciało – 5,88
  4. Appreciating: zwracanie uwagi na otaczający świat i docenianie go – 6,57
  5. Trying out: uczenie się nowych rzeczy – 6,26

 

  1. Direction: posiadanie odległych celów – 6,08
  2. Resilience: wewnętrzna siła na odbudowanie równowagi fizycznej i psychicznej – 6,33
  3. Emotion: posiadanie pozytywnego podejścia – 6,74
  4. Acceptance: czucie się komfortowo z samym sobą – 5,56
  5. Meaning: poczucie bycia częścią czegoś większego – 6,38

 

Pamiętaj, że jesteś wystarczająco dobry! Samoakceptacja jako klucz do szczęścia.

  Pierwsze litery angielskich odpowiedników tworzą łatwy do zapamiętania skrót – great dream, który może stać się przejrzystym drogowskazem do codziennego szczęścia.

5 pierwszych pozycji (great) wiążę się z działaniami skierowany na świat zewnętrzny, 5 kolejnych (dream) dotyczy naszych przeżyć wewnętrznych.

Jak widać powyżej, badanie wykazało dużą rolę samoakceptacji w budowaniu własnego szczęścia, ale niestety niska pozycja w rankingu wskazuje, że nie jest to często praktykowany przez nas nawyk. A to właśnie wymienione zwyczaje są w stanie wynieść poziom naszego szczęścia ponad przeciętny poziom.

  1. Bądź dobry dla innych.

  Na szczycie zestawienia znalazło się wykonywanie rzeczy dla innych, co pokazuje wyraźnie, że pomaganie innym, pozwala czuć się nam dobrze z samym sobą, a także czyni nas bardziej zdrowymi. Nie chodzi tu jedynie o wspieranie innych finansowo, ale również poświęcanie innym własnego czasu, energii i pomysłów. Jeśli więc chcesz poczuć się dobrze, postępuj dobrze.

  1. Dbaj o relacje społeczne.

  Kolejnym ważnym czynnikiem sprawiającym, że czujemy się szczęśliwymi ludźmi są więzy społeczne, które sprawiają także, że przeciętnie dłużej żyjemy! Bliskie relacje z rodziną i przyjaciółmi zapewniają nam poczucie miłości, zrozumienia, wsparcia, a także podnoszą poczucie naszej wartości.

  1. Dbaj o swoje ciało równie mocno co o umysł.

  Nie zapominajmy również o wielkiej roli aktywności fizycznej w wywoływaniu codziennego poczucia szczęścia, bowiem nasze ciała i umysły tworzą jedność. Nie każdy z nas musi od razu zostać maratończykiem, ale każdy może poświęcić chwilę, aby zwiększyć swoją aktywność w ciągu dnia np. poprzez spędzanie czasu na świeżym powietrzu i odpowiednią ilość snu.

Kondycja fizyczna drogą do szczęścia.

  1. Poznawaj nowe rzeczy.

  Co ciekawe duży wpływ na nasze pozytywne samopoczucie ma nauka nowych rzeczy. Sprawia ona, że pozostajemy ciekawi świata, zapewnia poczucie spełnienia, wzmacnia naszą pewność siebie, a także odporność. Należy pamiętać, że istnieje mnóstwo sposobów, aby dowiedzieć się nowych rzeczy, nie tylko poprzez zdobywanie szkolnych kwalifikacji. Możemy dzielić się wiedzą i doświadczeniem z przyjaciółmi, dołączyć do klubu, nauczyć się śpiewać, grać na instrumencie czy spróbować sił w nowym sporcie, nawet jeśli nie zostaniemy mistrzami w tych dyscyplinach.

  1. Patrz z nadzieją w przyszłość.

  Jednym z ważnych, wewnętrznych czynników odpowiedzialnych za poczucie zadowolenia jest pozytywna wizja przyszłości, przepełnionej celami, które odpowiednio nas zmotywują do działania, a jednocześnie będą osiągalne. Jak wyznaczymy sobie niemożliwe do zrealizowania wizje, to narazimy się na stres. Wybierajmy ambitnie, ale realistycznie, a zapewnimy sobie odpowiedni kierunek działania i dużą satysfakcję, gdy uda nam się osiągnąć zamierzone cele.

Ambitne plany na przyszłość.

  1. Wzmocnij swoją samoakceptację.

  Wracając do badania profesor Pine dowiadujemy się jakie znaczenie ma samoakceptacja dla naszego dobrego samopoczucia oraz że jej codzienne praktykowanie może zwiększyć odczuwane przez nas zadowolenie. Pamiętajmy, że nikt z nas nie jest perfekcyjny, a mimo to tak często porównujemy się do innych i narzekamy, że czegoś nam brakuje, zamiast docenić to co posiadamy (przede wszystkim w sobie).

  Aby poprawić relacje z samym sobą warto skorzystać z poniższego ćwiczenia, gdzie wystarczy przekształcić 3 wskazówki w codzienny nawyk i docenić samego siebie:

 

  1. Bądź dla siebie tak miły, jak jesteś dla innych. Popełnione błędy traktuj jak naukę na przyszłość. Zacznij doceniać te rzeczy, które robisz dobrze, nawet jeśli są to drobiazgi.
  2. Poproś zaufanego przyjaciela, aby wymienił twoje mocne strony, albo jakie cechy ceni w tobie najbardziej.
  3. Spędź trochę czasu sam ze sobą. Postaraj wsłuchać się w siebie i zacznij postępować zgodnie z wewnętrznym głosem.

Samoakceptacja jako klucz do szczęścia.

 

  A wy już praktykujecie miłość i szacunek do własnej osoby, czy jednak zdarza wam się przekładać dobro i interes innych nad własne samopoczucie?

 annajerzak-300x62

O Psychonomia - Anna Jerzak

Psycholog oraz specjalista komunikacji społecznej, pracuje w nurcie poznawczo – behawioralnym z pacjentami m.in. starającymi się o powiększenie rodziny i mającymi problemy w związku. Jest twórcą autorskich warsztatów o poznawczych metodach walki z negatywnymi myślami i psychologii mody, opartej na rzetelnych badaniach zagranicznych profesjonalistów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *