Odpowiedź na 10 pytań i sprawdź, czy jesteś perfekcjonistą!


Miło wiedzieć, że to, co robimy jest dobre, a nawet najlepsze. Zauważamy błędy innych i je korygujemy, jako pierwsi kończymy powierzone nam zadanie i nigdy nie prosimy o pomoc, lubimy być perfekcyjni.

Niestety bycie perfekcjonistą ma swoje ciemne strony. Chcąc zrobić wszystko idealnie i lepiej od innych, negatywnie wpływamy na własne zdrowie. Perfekcjoniści bowiem często cierpią ze względu na towarzyszący im stres, który ich nie opuszcza w żadnym aspekcie funkcjonowania, gdzie dążą do urzeczywistnienia wizji doskonałości lub ukrycia własnych słabych stron. Dodatkowo niektórzy perfekcjoniści są toksyczni w stosunku do innych, bowiem stosują wyśrubowane standardy nie tylko wobec siebie, ale także innych ludzi.

10 oznak perfekcjonizmu

Poniżej znajdziecie 10  oznak opracowanych przez profesora Gordona Fletta (Hewitt & Flett, 2004, MHS), które świadczą o byciu perfekcjonistą.

Ten top perfekcjonizmu*

  1. Nie możesz przestać myśleć o popełnionej pomyłce.
  2. Jesteś nastawiony, aby konkurować z innymi i nie zniesiesz myśli, że robisz coś gorzej niż pozostali.
  3. Albo chcesz coś zrobić dobrze, albo wcale.
  4. Wymagasz perfekcjonizmu od innych.
  5. Nie będziesz prosił o pomoc, jeśli może to być postrzegane jako słabość lub wada.
  6. Będziesz spędzał czas nad zadaniem długo po tym, jak inni już zrezygnują.
  7. Chętnie poprawiasz innych ludzi, gdy są w błędzie lub popełnią gafę.
  8. Jesteś bardzo świadomy wymagań i oczekiwań ze strony innych ludzi.
  9. Jesteś bardzo skrępowany, gdy popełnisz błąd w obecności innych.
  10. * Zauważyłeś błąd w tytule listy – powinno być „Top ten”.

Jeśli odpowiedziałeś na większość powyższych pytań twierdząco, to niestety musisz wiedzieć, że perfekcjonizm jest powiązany z wieloma emocjonalnymi i behawioralnymi problemami, jak zaburzenia odżywiania, problemy w kontaktach społecznych, a nawet samobójstwa.

Jak twierdzi autor badań, profesor Flett, chociaż perfekcjonizm nie jest uznawany za zaburzenie psychiczne to jego ostrą odmianę  należy traktować podobnie jak  narcystyczne zaburzenie osobowości czy zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, ze względu na towarzyszący im wszystkim wysoki poziom lęku.   

Naukowcy wyróżnili jednocześnie 3 odmiany perfekcjonizmu:

–  bycie zorientowanym na własnym dążeniu do doskonałości i ustalanie własnych, wysokich standardów;

– perfekcjonista zorientowany społecznie, który dąży do perfekcjonizmu, który jest ważny dla innych ludzi;

–  bycie zorientowanych na perfekcjonizm innych, czyli oczekiwanie od innych spełniania wysokich standardów. Niestety ten rodzaj jest najgorszy, bo wymagamy od innych dopasowania, do skrajnie wysokich standardów bycia i  postępowania.

A czy Wy widzicie u siebie lub w swoim otoczeniu niepokojące objawy perfekcjonizmu, które mogą dezintegrować wasze postępowanie lub rujnować kontakty społeczne?

Jeśli tak, to pamiętajcie o złotej zasadzie, że „często wystarczy (i jest dla nas zdrowsze), że jest dobrze, nie musi być zawsze najlepiej”!

 

Anna Jerzak psycholog poznań


O Psychonomia - Anna Jerzak

Psycholog, psychoterapeuta oraz specjalista komunikacji społecznej, pracuje indywidualnie z osobami dorosłymi w nurcie integrującym podejście psychodynamiczne, systemowe oraz poznawczo – behawioralne. Jest twórcą autorskiego bloga, gdzie dzieli się recenzjami książek oraz ciekawostkami, dotyczącymi psychoterapii oraz psychologii, opartymi na rzetelnych badaniach profesjonalistów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *