Nawyki, które kształtują nasze życie. Recenzja książki „Siła nawyku” Charlesa Duhigga.


  Zastanawialiście się kiedykolwiek, ile z codziennych czynności wykonujecie nawykowo, a ile jest w pełni uświadomionym zachowaniem? Charles Duhigg przekonuje nas, że to właśnie nawyki kształtują nasze życie i codzienność. W swojej książce „Siła nawyku. Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie.” pokazuje liczne przykłady nawyków, od wyboru pasty do zębów (wiedzieliście, że początkowo za sukces tego produktu odpowiadało mrowienie w ustach i na dziąsłach będące synonimem poczucia czystości i do tej pory pozostało w nas przekonanie, że to co się pieni po prostu działa), poprzez strategiczne decyzje na szczeblu międzynarodowych korporacji (m.in. największego producenta aluminium na świecie czy powszechnego Starbucksa).

Nawyki, które kształtują nasze życie. Recenzja książki „Siła nawyku” Charlesa Duhigga.

  Autor zaczyna od przedstawienia kluczowej kwestii powstawania i utrwalania nawyku, pokazuje jakie są jego składowe oraz co wystarczy zmodyfikować, aby przekuć stare, destruktywne przyzwyczajenie w nowy, zdrowszy zwyczaj (np. jak pozbyć się obgryzania paznokci, rzucić palenie czy zgubić nadprogramowe kilogramy). Jak twierdzi Duhigg nasz mózg nigdy jednak nie zapomni starego nawyku, można go jedynie zastąpić innym. Jest to bardzo ważna wskazówka dla osób uzależnionych (przykład AA zawarty w książce), ale także dla tych którzy zachowują się kompulsywnie w innych dziedzinach życia.

  Oprócz dawki teorii otrzymujemy przykłady z życia wzięte i te dla czytelnika będą najciekawsze (chociaż dla mnie najmniej fascynujący okazał się opis historii, która wydarzyła się w londyńskim metrze oraz historia sukcesu jednej z amerykańskich drużyn footbolowych, to i tak warto przez nie przebrnąć). Niestety dowiemy się tutaj także o mało etycznych zachowaniach korporacyjnych, jak zbieranie i gromadzenie danych na temat zachowań i decyzji zakupowych konsumentów, aby odpowiednio profilować i kierować do nich reklamy, a jednocześnie dowiemy się, dlaczego najlepszym nabywcą jest kobieta w ciąży i rodzina spodziewająca się potomka.

  Książka napisana jest w dość specyficzny (amerykański?!) sposób. Gdy myślimy, że zaraz autor odkryje przed nami kolejną tajemnicę, na scenę wkracza inna historia, a powrót do poprzednich wątków następuje na dalszych stronach książki. Może się to wydawać frustrujące, ale jeśli chcecie odkryć tajemnicę sukcesu Michaela Phelpsa, jak wypromować w radio niestandardowy hit muzyczny oraz dlaczego marketingowcy ustawiają na początku sklepu zdrowe warzywa i owoce, na pewno warto sięgnąć po tę pozycję i uświadomić sobie, ile rzeczy robimy na autopilocie, a ile jest kierowanych odgórnie, abyśmy zachowali się tak jak chcą tego spece od reklamy i sprzedaży.

 

Przypisy: Charles Duhigg „Siła nawyku. Dlaczego robimy to, co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie.”, PWN.

 

Anna Jerzak


O Psychonomia - Anna Jerzak

Psycholog oraz specjalista komunikacji społecznej, pracuje w nurcie poznawczo – behawioralnym z pacjentami m.in. starającymi się o powiększenie rodziny i mającymi problemy w związku. Jest twórcą autorskich warsztatów o poznawczych metodach walki z negatywnymi myślami i psychologii mody, opartej na rzetelnych badaniach zagranicznych profesjonalistów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *